درب

 

تعریف درب:

به طور کلی از ساختمان گفته می شود که با بازو و بسته شدن فضاهای داخلی و خارجی رابه هم مربوط می نامید .ودر بعضی از موارد نیز عبور نور و تبادل هوا را ممکن یا نا ممکن می نماید. وظیفه اولیه در ایجاد امکان دسترسی است و از جمله مقاومت و پایداری – حفظ حریم خصوصی و ایمنی – عایق حرارتی و صوتی – حفظ محیط از باد و باران .

قسمت های مختلف درب عبارتند از :

۱)لنگه در: قسمتی که درون چهار چوب قرار می گیرد .
۲)قاب : همان چهار چوب در .
۳)آستانه : قسمت پتیینی قاب در.
۴)کتیبه : قسمتی از در یا پنجره که در قسمت بالایی در مانند شکل مقابل قرار می گیرد و ممکن است بازشو ثابت باشد .
۵)وادار : تقسیم کننده لنگه در به دو یا چند قسمت .
۶)بائو : واردار عمودی طرفین در یا پنجره که قفل و لولا نیز به آن متصل و یا درون آن قرار می گیرد را بائو می گویند.
۷)قیدهای فوقانی و تحتانی : وادارهای بالا وپایین .
۸)تنکه : قسمت صفحه مانندی از در که مابین دو وادار قرار گیرد را تنکه گویند.
۹)پاخور : یال پایینی لنگه در که معمولاً پهنتر از یالهای جانبی بوده و به منظور جلوگیری از صدمه دیدن در از ضربه پیش بینی می شود .
۱۰)شیشه خور : قسمتی از یالهای درکه شیشه را بر روی آن تکیه می دهند .
۱۱)دماغه : قسمتی از لنگه در که روی نمای قاب قرار می گیرد .
۱۲)زهوار : قسمتی از در که به منظور زینت یا درز گیری و یا سهولت نصب شیشه بر روی در یا پنجره نصب می گردد.
۱۳)یراق : قسمتی از لوازم در است که به منظور باز وبسته شدن و قفل کردن در مانند لولا ،دستگیره ،….. به کار می رود.

انواع درب بر حسب شرایط:
برحسب شرایط زیر دارای انواع مختلفی هستند.
۱)محل قرارگیری : درها از نظر محل قرار گیری به دو دسته کلی درهای خارجی و درهای داخلی تقسیم می گردند.
۲)تعداد لنگه : یک لنگه،دو لنگه

۳) جهت بازشو : مانند درهای یک لنگه از نظر محل قرار گیری لولا به درهای راست که با دست راست به سمت خارج باز می شود ودرهای چپ که با دست چپ به سمت خارج باز می شوند . معمولا بازشوها به طرف داخل است و جزء محل های که از ۲۰ نفر بیشتر جمعیت داشته باشد .که در این صورت به سمت خارج باز می شود .

انواع دیگر درب ها از نظر عملکرد عبارتند از : 

۱)درب های با لولای کنار : درب ها با لولا های محوری ـ درب ها با لولای دورانه .
۲)درب های کشویی : اغلب به منظور جلوگیری از به هدر رفتن فضاها از این نوع درب ها و بیشتر در کارخانه ها و کارگاههای صنعتی استفاده می گردد.
۳)درب های آکاردئونی : این درب ها نیز به منظور جلوگیری از به هدر رفتن فضاها مورد استفاده قرار گرفته و اغلب در مکانهای صنعتی و گاراژ ها استفاده می گردد.

موقعیت قرارگیری درب ها:
درب های داخلی : درب های داخلی باید در جایی قرار بگیرند که فضای قابل استفاده اتاق بیشتر شود . اما درباره این که درب ،به داخل یابه بیرون ساختمان باز شود ، باید تصمیم گیری درستی اتخاذ گردد که معمولاً درب ها به داخل باز می شوند درب ها بر اساس نوع ساختار ، مکان گیری و اهدافی که لذای آنان طراحی می شود نامگذاری شده است . درب متعادلا یا بالانس شده برای باز شدن به نیروی کمی نیاز دارد و برای کریدورها بسیار مناسب است .
پهنای درب، براساس نوع کاربردی آن براساس اتاق آن تعیین می شود و کمترین مقدار بازشوی یک درب از داخل ۵۵ است .
در ساختمانهای مسکونی اندازه های استاندارد عرض درها در زیر آورده شده است :
– درهای یک لنگه : اتاق های اصلی تقریباً ۱۷۰ سانتی متر . درهای ورودی ۱۴۰ تا ۳۲۵ سانتی متر ارتفاع بازشوی در حداقل ۱۸۵ سانتی متر اما به صورت معمولی ۱۹۵ تا ۲۰۰ سانتی متر .
– درب های کشویی و بادبزنی معمولاً برای خروج و فرار مناسب نیستند، زیرا در شرایط اضطراری، ممکن است راه را ببندد.
اشخاص معمول احتیاجات خاصی دارند کمترین پهنای مورد نیاز درب، برای این اشخاص ۸۰ سانتی متر است . که البته برای استفاده کنندگان از صندلی چرخدار بسیار کم است و۹۰ سانتی متر معمولاً کافی می باشد . ناگفته نماند که برای عبور صندلی چرخدار باید یک فضای اضافی در دو طرف در نظر گرفته شود . کریدور ها نباید کمتر از ۱۲۰ پهنا داشته باشند . پس استفاده کنندگان از صندلی چرخدار می توانند در دیوار انتهایی کریدور و یا در دیوارهای کناری ،برای خود درب را باز کنند . درب انتهایی باید جلوتر قرار بگیرد تا فضای کافی درب ،برای دستگیره را فراهم کند. در ضمن هنگامی که یک در ب گوشه ای از یک اتاق قرار می گیرد ، لولای آن باید در گوشه نزدیک به دیوار بسته شود .
– درب های چرخان و کشویی : درهای چرخان در طرح ها متنوعی ساخته می شوند و بعضی از آن ها قابل تنظیم هستند هنگامی که تعداد مصرف کنندگان زیادباشد (بخصوص در تابستان ) پانل ها می توانند در وسط قرار گیرند تا به هنگام رفت و آمد زیاد ،به طور همزمان عده ای بتوانند از یک دو وارد و عده ای از در دیگر خارج شوند. در برخی از طرح ها پانلهایی وجود دارند که می توانند هنگامی که عبور و مرور فقط در یک جهت است ،به گوشه ای جمع شوند (به عنوان مثال ) هنگامی که در پایان یک روز تجاری پر رفت و آمد موسسه تعطیل می گردد وسایل دقیق کنترل کننده می توانند برای کنترل درهای اتو ماتیک به کار برده شوند این وسایل شامل صفحات الکتریکی و یا ارتباط دهندگان پنوماتیک کف می باشند . صفحات تک جهتی و صفحات انعکاس دهنده نور برای کنترل درهای کشویی اتوماتیک که دارای پانل های ۶تا۸ متر پهنا هستند برای نصب راهها فرار در بلوک هاب اداری ساختمان های عمومی و سوپر مارکت های ایده ال می باشند .

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *